چاپ کردن این صفحه

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رسانه ها از ظرفیت سرمایه اجتماعی مردم برای حل مشکلات آب و بیان مطالبات موجود بهره بگیرند تا به اعتمادسازی منجر شود.

رسانه ها از سرمایه اجتماعی برای حل مشکلات آب بهره گیرند

دوشنبه, 17 دی 1397 ساعت 14:26

به گزارش ایرنا، کوروش محمدی روز سه شنبه در نشست ' نظام چالش های آب در ابعاد فرهنگی و اجتماعی' در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) افزود: اگر رسانه های مکتوب، دیجیتال و صدا و سیما خود را از جامعه و مردم جدا بدانند نمی توانند در حل مشکلات و تبعات مربوط به بحران آب اقدام موثری داشته باشند.


وی ادامه داد: مردم نسبت به برخی رسانه ها، بی اعتماد شده اند زیرا مطالبه های خود را در اخبار و برنامه های آنها نمی بینند.n83147304 72739563
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: رسانه ای مانند صدا و سیما می تواند با اعتمادسازی، جذب مخاطب و همراهی با مردم بویژه در بحث آب، آنها را به سوی خود برگرداند.
محمدی با بیان این که امروزه چالش اصلی درباره آب، نگرش ها و باورهای نادرست اجتماعی و تقابل فرهنگی بین مردم است، اضافه کرد: بحران از خود آب فراتر رفته و تبدیل به بحران اجتماعی و تقابل بین بهره برداران زاینده رود شده است.
وی با تاکید بر اینکه این پدیده حاصل نگاه نادرست به آب است، تصریح کرد: ما باید در این بخش، وجوه مشترک و ارتباطات بومی هم وطنان را در نظر داشته باشیم.
محمدی با طرح این پرسش که ما بحران آب داریم یا بحران مدیریت آب، گفت: هنوز مشخص نیست دانشگاهیان در کجای مساله آب قرار دارند و آیا این همه نشست و همایش، در تصمیم سازی ها تاثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: اگر نشست ها و همایش های دانشگاهی به خوبی مدیریت و تبدیل به یک نهضت می شد می توانست نقش بسزایی داشته باشد.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه برخی انتظار نقش ' ابَر قهرمان ها ' را از رسانه ها در حل مشکلات آب دارند، گفت: رسانه ها باید مردم را جذب و اعتماد آنها را جلب کنند.
فائزه تقی پور با اشاره به اینکه رسانه های ما در زمان حاضر در بحث آب، یکپارچگی ندارند، افزود: رسانه های خصوصی بهتر می توانند در این بخش کار کنند.
وی به جای خالی استادان دانشگاه و روزنامه نگارها در شبکه های اجتماعی اشاره و خاطرنشان کرد: بسیاری از هنرمندان و بازیگران در شبکه های اجتماعی درباره مسائل مختلف از جمله آب اظهار نظر می کنند و مورد توجه مردم قرار می گیرد.
این استاد دانشگاه، حرکت به سمت مطالعه روزنامه نگاری آب را برای رسانه ها ضروری خواند و گفت: اهالی رسانه باید گونه شناسی مخاطب آب داشته باشند.
عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه آزاد اصفهان در این نشست تاکید کرد: اگر جلسه ها و همایش هایی که تا کنون در دانشگاه ها درباره آب و زاینده رود برگزار شده است، فایده داشت باید اکنون کوه صفه اصفهان زیر آب می بود.
ناصر حاجیان با انتقاد از برخی نشست ها که آنها را تعریف و تمجید خواند، افزود: برخی دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها از متخصصان کشورهای دیگر مانند آلمان برای حل مشکلات حوضه آبریز زاینده رود دعوت کرده اند اما امثال ما و دیگر استادان خبره دانشگاه های استان، دعوت نشدند.
وی مساله کاهش بارش ها را در بروز مشکلات موجود برای حوضه آبریز زاینده رود چندان دخیل ندانست و خاطرنشان کرد: بین سال های 81 تا 87 ، ما 6 سال، تَر سالی داشتیم اما نتوانستیم آن را به خوبی مدیریت کنیم.
احمدرضا فیاض بخش پژوهشگر آب و محیط زیست گفت: وقتی دستگاه های اجرایی بالا دست در بخش آب، سیاستگذاری مشخصی در این زمینه ندارند به رسانه ها نیز محتوای درست و کافی نمی رسد.
نشست ' نظام چالش های آب در ابعاد فرهنگی و اجتماعی ' با حضور استادان و کارشناسان برخی دستگاه های اجرایی روز سه شنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد.

خواندن 488 دفعه
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)