جهش تولید

تیتر اخبار

چه کسی آنلاین است؟

ما 77 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
فرهنگی هنری

فرهنگی هنری (24)

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، خداوند بار‌ها به بندگانش سفارش کرده است برای ایمنی از بلایا زیاد یادش کنند و از یاد او غافل نشوند. در حقیقت چنگ زدن به ریسمان الهی راهی برای محافظت انسان از بلایاست.

روایات و احادیث زیادی برای دفع و رفع بلایا وجود دارد؛ در این گزارش به گزیده‌ای از آنها می‌پردازیم:

دعاهایی برای دفع بلایا

دعایی برای محفوظ ماندن از شر جن و انس و جمیع ناخوشی‌ها از پیامبر اکرم (ص)؛

دعایی که انس به نقل از پیامبر اکرم (ص) برای دفع بلا معرفی کرده است؛ کسى که هر صبح و شام آن را بخواند، خداى متعال چهار فرشته مى ‏گمارد تا او را از پیش روى او و پشت سر او و طرف راست او و طرف چپ او محافظت نمایند و در امان خداى عز و جل خواهد بود و اگر همه خلایق از جنّ و انس براى آسیب رساندن به او کوشش کنند، موفق نخواهند شد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحیمِ بِسْمِ اللَّهِ خَیْرِ الْأَسْمَاءِ بِسْمِ اللَّهِ رَبِّ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِی لَا یَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ سَمٌّ وَ لَا دَاءٌ بِسْمِ اللَّهِ أَصْبَحْتُ وَ عَلَى اللَّهِ تَوَکَّلْتُ بِسْمِ اللَّهِ عَلَى قَلْبِی وَ نَفْسِی بِسْمِ اللَّهِ عَلَى دِینِی وَ عَقْلِی بِسْمِ اللَّهِ عَلَى أَهْلِی وَ مَالِی بِسْمِ اللَّهِ عَلَى مَا أَعْطَانِی رَبِّی بِسْمِ اللَّهِ الَّذِی لَا یَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَیْ‏ءٌ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی السَّماءِ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ اللَّهُ اللَّهُ رَبِّی لَا أُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ أَعَزُّ وَ أَجَلُّ مِمَّا أَخَافُ وَ أَحْذَرُ عَزَّ جَارُکَ وَ جَلَّ ثَنَاؤُکَ وَ لَا إِلَهَ غَیْرُکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ نَفْسِی وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ سُلْطَانٍ شَدِیدٍ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ شَیْطَانٍ مَرِیدٍ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ جَبَّارٍ عَنِیدٍ وَ مِنْ شَرِّ قَضَاءِ السَّوءِ وَ مِنْ کُلِّ دَابَّهٍ أَنْتَ آخِذٌ بِناصِیَتِها إِنَّکَ عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ وَ أَنْتَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَفِیظٌ إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّى الصَّالِحِینَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ‏.

رسول خدا (ص) می‌فرماید: هر که در صبح هفت مرتبه بخواند این دعای دفع بلا را در آن روز از بلا‌ها محفوظ باشد.

«فَاللَّهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ‏. إِنَّ وَلِیِّیَ اللَّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّی الصَّالِحِینَ. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ»

و هر کس با ایمان سه آیه اول سوره مبارکه انعام را در صبح با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند حق سبحانه و تعالی هفتاد هزار ملک موکل کند که آن را از بلیات نگاه دارند و بنویسند برای او مثل اعمال هفتاد هزار ملک را.

«الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبِّهِم یَعْدِلُونَ. هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن طِینٍ ثُمَّ قَضَی أَجَلًا وَأَجَلٌ مُّسمًّی عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ. وَهُوَ اللّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَفِی الأَرْضِ یَعْلَمُ سِرَّکُمْ وَجَهرَکُمْ وَیَعْلَمُ مَا تَکْسِبُونَ»

دعای دفع بلا از امام علی (ع)

امام علی (ع) فرمودند:هر کس در هنگام ظهر ۴ رکعت نماز به جای آورد و در هر رکعت سوره حمد و آیة الکرسی را بخواند، خداوند او و خانواده و مال و دین و دنیای او را ایمن می‌سازد.

دعای دفع بلا روی ذوالفقار

حضرت سلمان (ع) می‌فرماید: روی شمشیر مولا علی (ع) یازده کلمه دیدم که نوشته شده است؛ هرکسی بعد از نماز صبح این ۱۱ کلمه را بگوید خودش، خانواده اش و فرزندانش در حفظ و امنیت الهی بوده و همیشه در سفر و حضر و در خواب و بیداری از بلایا محفوظ هستند.

«اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا عَالِماً بِکُلِّ خَفِیَّةٍ یَا مَنِ‏ السَّمَاءُ بِقُدْرَتِهِ‏ مَبْنِیَّةٌ یَا مَنِ‏ الْأَرْضُ‏ بِقُدْرَتِهِ‏ مَدْحِیَّةٌ یَا مَنِ‏ الشَّمْسُ‏ وَ الْقَمَرُ بِنُورِ جَلَالِهِ مُضِیئَةٌ یَا مَنِ الْبِحَارُ بِقُدْرَتِهِ مَجْرِیَّةٌ یَا مُنْجِیَ یُوسُفَ مِنْ رِقِّ الْعُبُودِیَّةِ یَا مَنْ یَصْرِفُ کُلَّ نَقِمَةٍ وَ بَلِیَّةٍ یَا مَنْ حَوَائِجُ السَّائِلِینَ عِنْدَهُ مَقْضِیَّةٌ یَا مَنْ لَیْسَ لَهُ حَاجِبٌ یُغْشَی وَ لَا وَزِیرٌ یُرْشَی صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ احْفَظْنِی فِی سَفَرِی وَ حَضَرِی وَ لَیْلِی وَ نَهَارِی وَ یَقَظَتِی وَ مَنَامِی وَ نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ مَالِی وَ وُلْدِی وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَحْدَهُ»

دعای دفع بلا با تسبیحات امیرالمومنین (ع)

۱۰ بار سبحان الله، ۱۰ بار الحمدلله، ۱۰ بار الله اکبر، ۱۰ بار لا اله الا الله بعد از هر نماز

امام علی (ع) به براء بن عازب فرمودند:آیا کاری به تو یاد دهم که چون آن را انجام دهی، از اولیای خدا خواهی بود؟ فرمود بله. حضرت تسبیحات فوق را به او آموزش دادند و سپس فرمودند:هر کس این تسبیحات را بعد از هر نماز بخواند خدا هزار بلای دنیوی را از او دور می‌کند، که آسان‌ترین آن بازگشت از دین است و در آخرت برای او هزار منزلگاه آماده می‌کند که یکی از آن منزلت‌ها مجاورت رسول خدا (ص) است.

دعای دفع بلا از سلمان فارسی

از سلمان فارسی روایت شده است؛ هر بنده که داخل صبح شود بگوید سه مرتبه

«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْداً کَثِیراً طَیِّباً مُبَارَکاً فِیهِ»

حق تعالی هفتاد نوع بلا از او رفع کند که کمتر آن‌ها اندوه باشد.

دعای دفع بلا با ختم سوره حمد

برای دفع بلا و دشمن و نیل به مقاصد از روز شنبه به این ترتیب شروع کنید:شنبه ۷۰ بار، یکشنبه ۶۰ بار، دوشنبه ۵۰ بار، سه شنبه ۴۰ بار، چهارشنبه ۳۰ بار، پنج شنبه ۲۰ بار و روز جمعه ۱۰ بار سوره حمد را بخوانید ان شاء الله به مقصد می‌رسید. خواندن آن بعد از نماز‌ها بهتر است.

دعای دفع بلا بعد از نماز‌های یومیه

در مصباح کفعمی آمده است؛ بعد از نماز‌ها سه مرتبه بگو

«اُعیذُ نَفْسی وَ دینی وَ اَهْلی وَ مالی وَ وَلَدی وَ اِخْوانی فی دینی وَ ما رَزَقَنی رَبّی وَ خَواتیمَ عَمَلی وَ مَنْ یَعْنینی اَمْرُهُ بِاللّهِ الْواحِدِ الاْحَدِ الصَّمَدِ الَّذی لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً اَحَدٌ وَ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ اِذا وَقَبَ وَ مِنْ شَرِّ النَّفّاثاتِ فِی الْعُقَدِ وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ اِذا حَسَدَ وَ بِرَبِّ النّاسِ مَلِکِ النّاسِ اِلهِ النّاسِ مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنّاسِ الَّذی یُوَسْوِسُ فی صُدُورِ النّاسِ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النّاسِ»

دعای دفع بلا هنگام سفر

هر کس با ایمان در وقت رفتن به سفر آیات زیر را در خانه خود با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و سه بار بخواند اهل و عیال و مال او همه صحیح و سالم از بلیات مانند تا آن گاه که مراجعت کند.

آیات ۲۰ الی ۲۲ سوره بروج

«وَاللَّهُ مِن وَرَائِهِم مُّحِیطٌ. بَلْ هُوَ قُرْآنٌ مَّجِیدٌ. فِی لَوْحٍ مَّحْفُوظٍ»

دعای امام سجاد (ع) برای دفع بلا

«بسم الله الرحمن الرحیم. اللَّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ عَلَی حُسْنِ قَضَائِکَ، وَ بِمَا صَرَفْتَ عَنِّی مِنْ بَلَائِکَ، فَلَا تَجْعَلْ حَظِّی مِنْ رَحْمَتِکَ مَا عَجَّلْتَ لِی مِنْ عَافِیَتِکَ فَأَکُونَ قَدْ شَقِیتُ بِمَا أَحْبَبْتُ وَ سَعِدَ غَیْرِی بِمَا کَرِهْتُ وَ إِنْ یَکُنْ مَا ظَلِلْتُ فِیهِ أَوْ بِتُّ فِیهِ مِنْ هَذِهِ الْعَافِیَةِ بَیْنَ یَدَیْ بَلَاءٍ لَا یَنْقَطِعُ وَ وِزْرٍ لاَ یَرْتَفِعُ فَقَدِّمْ لِی مَا أَخَّرْتَ، وَ أَخِّرْ عَنّی مَا قَدَّمْتَ فَغَیْرُ کَثِیرٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْفَنَاءُ، وَ غَیْرُ قَلِیلٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْبَقَاءُ وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ»

دعای دفع بلا از امام صادق (ع)

از حضرت صادق (ع) روایت شده است؛ هر که در صبح سه مرتبه این دعای دفع بلا را بخواند تا شام به او بلایی نرسد و اگر در شام بگوید تا صبح به او بلایی نرسد.

«بِسْمِ اللَّهِ الَّذِی لَا یَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَیْ‏ءٌ فِی الْأَرْضِ وَ لَا فِی السَّمَاءِ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ»

و هر کس با ایمان سوره مبارکه قریش را هر روز هفت بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند از بلاها و آفات محفوظ باشد.

دعای دفع بلا از امام کاظم (ع)

امام کاظم (ع) فرموده اند: هر کس در کودکی به سه بار خواندن سوره‌های فلق و ناس و صد بار خواندن سوره توحید و اگر نتوانست به ۵۰ بار خواندن آن پایبند باشد خداوند او را تا زمانی که به سن جوانی برسد و به آن برنامه پایبند باشد از لغزش‌های کوچک یا بیماری‌های کودکانه و تشنگی و فساد معده و خونریزی نگه دارد و اگر در جوانی نیز به آن برنامه پایبند بماند و یا او را پایبند کنند تا به هنگام مرگ ایمن باشد

حضرت امام موسی کاظم (ع) فرموده اند: وقتی از نماز شام (عشا) فارغ شدی از جای خود حرکت مکن و با کسی سخن مگو تا صد مرتبه بگویی

«بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم»

همچنین صد مرتبه بعد از نماز صبح بگو به درستی که هر کس در این دو وقت این دعا را بخواند، حق تعالی صد نوع بلا را از او دفع می‌کند که کمترین آن‌ها خوره و پیسی و شر شیطان و پادشاهان است.

دعای دفع بلا از امام رضا (ع)

از امام ر ضا (ع) روایت شده است: هر گاه خواستی کالای خود را در حفظ و حراست بداری، آیة الکرسی بخوان و بنویس و آن را در وسط کالا قرار بده و نیز بنویس

«وَجَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدیهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ ‏لایُبْصِرُونَ»، لا ضَیْعَةَ عَلی ما حَفِظَهُ اللَّهُ «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لاإِلهَ إِلّا هُوَ، عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ، وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ»

(پس اگر چنین کنی) آن را در حفظ و حراست قرار داده ‏ای؛ اگر خدا بخواهد و به ‏آن به اذن و فرمان پروردگار بدی نرسد.

علی بن اسباط از حضرت امام رضا (ع) روایت کرده است که فرمودند:هر گاه از منزل برای سفر، یا برای کاری در بیرون منزل خارج شدی، بگو

«بِسْمِ اللَّهِ، امَنْتُ بِاللَّهِ، تَوَکَّلْتُ عَلَی اللَّهِ، ما شآءَ اللَّهُ، لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ»

پس شیاطین با او ملاقات می ‏کنند، فرشتگان بر صورت آنان می ‏زنند و می‌گویند:راه نفوذی بر شما نگذاشته است؛ او که «بسم اللَّه» گفته، ایمان به خدا را اظهار کرده، توکّل بر او نموده و گفته است: «ما شآءَ اللَّهُ، لاقُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ»

خواندن حرز امام جواد (ع) برای رفع بلایا؛ 

دعای حرز امام جواد (ع) یکی از دعا‌هایی است که بر حسب روایات مختلف بسیار سفارش شده و خواص بسیاری از جمله برای دفع بلا و چشم زخم و ... دارد.

بسم الله الرحمن الرحیم

یا نُورُ یا بُرْهانُ یا مُبینُ یا مُنیرُ یا رَبِّ اِکْفِنی الْشُّرُورَ وَ افاتِ الدُّهُورِ وَ اَسْئَلُکَ النَّجاةَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ‌ای نور و‌ای دلیل روشن و‌ای آشکارکننده‌ای نوربخش پروردگارا کفایتم کن از شرور و آفات روزگار واز تو خواهم رهایی را در روزی که دمیده شود در صور

امام جواد (ع):

خود را به این دعا حرز کن که اگر لشکر‌های روم و ترک را ملاقات کنی و همگی به همراه جمیع اهل زمین علیه تو قیام کنند، از ایشان به تو بدی نرسد و از همه آن‌ها ایمن باشی.

دعای دفع شر و خطر و بلا از امام صادق (ع)؛

یا مَنْ اِذَا اسْتَعَذْتُ بِهِ اَعاذَنى وَ اِذَا اسْتَجَرْتُ بِهِ عِنْدَ الشَّدائِدِ اَجارَنى

اى که زمانى که به او پناهنده شوم پناهم دهد و گاهى که نزد سختى ‏ها از او نجات خواهم، نجاتم بخشد.

وَ اِذَا اسْتَغَثْتُ بِهِ عِنْدَ النَّوائِبِ اَغاثَنى وَ اِذَاسْتَنْصَرْتُ بِهِ عَلى عَدُوّى نَصَرَنى وَ اَعانَنى

و زمانى که به گاه پیش ‏آمد‌ها دادرسى خواهم به فریادم رسد، و زمانى که براى پیروزى بر دشمنم از او یارى جویم یارى ‏ام دهد و کمکم کند.

ادعیه اسلامی و مجرب مشکل گشا و رفع بلا‌ها

فَاِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِىَ اللَّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هَوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ

پس اگر رو بازگرداندند بگو. خدا مرا بس است، معبودى جز او نیست بر او توکل کردم، و او پروردگار عرش بزرگ است.

راهکارهایی برای دفع بلایا

استعاذه به خداوند و خواندن سوره هاى «چهار قل»
خواندن و نوشتن آیات ۷۵ تا ۸۲ سوره یونس و همراه داشتن آن
خواندن سوره یس

انتهای پیام/

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی واکنش نشان داد و گفت:  اقدام اخیر آمریکا در قبال شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی کار کاملاً اشتباه و غلطی بود، من تعجب می‌کنم که دولت آمریکا چطور به خود اجازه چنین عمل زشتی را داده است.

وی افزود: اقدام نابخردانه دولت آمریکا برای تمامی مردم منطقه تبعات بسیار جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت، در این اقدام تنها مردم ایران ضربه نخورده‌اند بلکه مردم آمریکا نیز از این عمل لطمات جبران ناپذیری را تحمل خواهند کرد.

بازیگر سریال "میوه ممنوعه" با نقد عملکرد سازمان ملل نسبت به شهادت سردار سلیمانی گفت: من متوجه نمی‌شوم که واقعاً سازمان ملل چه کاره است، چرا در قبال این اتفاق هیچ واکنش درستی نشان نمی‌دهد؟ سازمان ملل به نحوی برخورد می‌کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است، همین سکوت سازمان ملل نشان می‌دهد که هیچ کاره است.

علی نصیریان اظهار کرد: سردار شهید سلیمانی، سردار بزرگ سپاه بود و مسئول امنیت یک کشور بوده است، چطور می‌شود که آمریکا به خودش اجازه به شهادت رساندن چنین شخصیت والایی را می‌دهد.

بیشتر بخوانید

بازیگر سریال "هزار دستان" خاطرنشان کرد: آمریکا کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر را متهم به تروریست بودن می‌کند، سؤال من این است اگر ما تروریستیم پس کاری که شما کردید اسمش چیست؟ من از مسئولان آمریکایی می‌‎پرسم که معنی ترور چیست، مگر ترور کار فجیعی نیست که خود شما انجام داده‌اید؟ چطور آمریکا همه را محکوم به ترور می‌کند در صورتی که خودش شنیع‌ترین نوع ترورها را انجام می‌دهد؟

این پیام را روابط عمومی رسانه‌ملی در پایگاه اطلاع‌رسانی صداوسیما منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان، سعید ابریشمی‌راد بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به مرمت خانه تاریخی عباسیان اظهار داشت: این خانه تاریخی بعد از 14 سال توسط شهرداری کاشان با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال در فاز اول مرمت می‌شود خانه عباسیان یکی از شاهکارهای معماری در جهان است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت این بنای تاریخی است.

وی ضمن اشاره به جمع‌آوری ماهانه 250 تن زباله از ایستگاه‌های بازیافتی کاشان افزود: زباله‌های خشک، تر و پسماندهای خانگی در کارخانه‌ای جداسازی و در غیر این صورت به صورت بهداشتی دفن می شود.

بیشتر بخوانید

شهردار کاشان با بیان اینکه سه خانه فرهنگ در حال ساخت است عنوان کرد: این خانه‌های فرهنگ یک هزار و 500 زیربنا دارد و شامل بخش‌هایی همچون کلاس آموزشی، کارگاه، مدیریت، گالری، غرفه‌های فروش، سرویس بهداشتی، لابی و غیره است.

وی با بیان اینکه فاز نخست ساخت پارک قلم در کاشان به پایان رسیده است، گفت: این پارک با اعتبار بالغ بر شش میلیارد ریال در مساحتی به متراژ 15هزار و 800 متر مربع، دو هزار و 600 متر جدول‌کشی و دو هزار و 500 متر مربع بلوک فرش در فاز نخست به پایان رسیده است.

جلسه ادبی صبا پس از مدتی توقف فصلی دوباره از اول مهرماه 98 با نام کارگاه شعری صبا در محل بقعه متبرکه خواجه تاج الدین کاشان از نوادگان امام موسی ابن جعفرع تشکیل شد .

دراین جلسه که با نظارت استاد شهاب تشکری هردوهفته یکباربعدازظهرهای یکشنبه تشکیل می شود مداحان وشعرای کاشان وآران وبیدگل سروده های خود را نقد واصلاح می کنند .

بگفته استاد تشکری انجمن ادبی صباحدود هفتاد سال پیش توسط استاد حسینعلی منشی اداره می شد, ودرحال حاضرریاستش به عهده استاد علی شریف بوده که بدلیل بیماری این نظارت به این حقیرواگذار شده است .

                                            

   درسیزدهمین ویژه برنامه تعزیت آفتاب که ازسوی کانون فرهنگی هنری امام حسین ع در مسجد میرنشانه کاشان برگزار شد,دکتر مصطفی مهرآئین ناصر مهدوی درسخنانی گفت : چرا ایده خدا نتوانست امام حسین ع را نجات دهد, امام حسین ع در روز عاشورا بارهابا مخالفان خوداز ایده خدا ونسبتش با پیامبرخدا ص سخن می گویداما مخالفان او با هیچ ترسی از خدا وپیامبرش او را به شهادت می رسانند ومی کشند پرسش من این است که در چه وضعیتی ایده متعالی خداوند وتوسل به خدا نمی تواند ما را نجات دهد .

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص وضعیت جامعه امروز ایران اشاره کرده وافزود: چرا در این وضعیت ایده خدا وایده عدالت نجات بخش جامعه ما نیست .

بگفته وی این روزها میتوان افراد زیادی به ویژه کارگران را دید که ما را به خدا قسم می دهند واز ظلم رفته به خود سخن می گویند اما ما بی اعتنا از کنار ان میگذریم وتنها خوشخالیم وشاکر خدائیم که خود مان گرفتار این وضعیت نیستیم .

این استاد دانشگاه پرسش بعدی خود را اینگونه مطرح کرد که چرا التماس وگریه کردن نجات بخش نیست وگریه ودرد دیگران هیچ تحولی در ما ایجاد نمی کند این چگونه جامعه ایست که رنج دیگران تبدیل به امری طبیعی ومعمولی کرده است .

در آخرین شب ویژه برنامه تعزیت آفتاب که باموضوع مرگ حسین , نجات حسین که توام با نمایشگاه کتاب درکانون فرهنگی امام حسین ع میرنشانه برگزار شد قشرهای مختلف از علاقمندان به خصوص تشکلهای اصلاحطلب حضور داشتند .

اولین دوره بین المللی اسلام اعتدالی و اسلام تکفیری دوره مشترک دانشگاه کاشان و دانشگاه ادیان و مذاهب

کنفرانس بین المللی اسلام اعتدالی و اسلام تکفیری با همکاری دانشگاه کاشان و دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور اساتیدی از دانشگاههای اروپایی در پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر به زبان انگلیسی و ایتالیایی  برگزار شد.

در این کنفرانس یک هفته ای مباحثی از قرآن کریم و روایات در مورد دیدگاه  مذهب شیعه نسبت به دین اسلام توسط اساتید متخصص ایرانی مطرح گردیده و سپس حاضران، نظرات خود را در مورد موضوعات مطرح شده ابراز می دارند.

اساتیدی که در این کنفرانس حضور دارند متخصص در رشته های ادیان مختلف می باشند و هدف ، آن است که با اندیشه های اسلامی بویژه مذهب شیعه آشنا شوند.
رئیس دانشگاه کاشان نیز در جلسه بعد از ظهر روز پنجشنبه حضور یافته و با اساتید حاضرگفتگو کرد.در این جلسه وضعیت تحقیق و تدریس رشته های دینی و الهیات در دانشگاههای ایران و اروپا مورد بحث قرار گرفت.

نکته جالب توجه در گزارش یکی از مدعوین، آن بود که یکی از دانشگاههای دینی ایتالیا که زیر نظر کلیسا اداره می شود با یکی از دانشگاههای لاییک و غیر دینی آنجا دوره مشترکی را اجرا می کنند تا دانشمندان دو طرف دیدگاههای تخصصی خود را در مورد لزوم یا عدم لزوم دینداری و تاثیر آن در زندگی شخصی و اجتماعی افراد، مطرح و مورد بحث قرار دهند تا بتوانند یکدیگر را اقناع نمایند.
در این جلسه گزارشی از دانشگاه کاشان و دانشگاههای خارجی ارائه گردید و مقرر شد در مورد همکاری های علمی میان دانشگاه کاشان و دانشگاههای ایتالیا و لهستان رایزنی هایی صورت گیرد.

همچنین در گفتگو با رئیس دانشکده فلسفه و مسوولان دانشگاه ادیان و مذاهب مقرر گردید همکاری های بیشتری برای اجرای دوره های مشابه انجام شود.
این دوره تا روز جمعه در قمصر ادامه خواهد یافت و شهردار کاشان نیز با حضور در این نشست از حاضران برای بازدید از اماکن تاریخی کاشان دعوت نمود.

 
 

کلید واژه ها: دوره بین المللی اسلام اعتدالی و اسلام تکفیریدانشگاه کاشان

مرتضایی، فرماندار ویژه شهرستان کاشان نشست پاسداشت مقام خبرنگار را فرصتی مغتنم برای قدردانی از تلاش شبانه روزی جامعه اطلاع رسانی شهرستان کاشان دانست و افزود: آنچه که یک خبرنگاران از وقت، دانش و تجربه مایه می گذارد و گاها خطری که برای ایفای رسالت خود می پذیرد با آنچه از نظر مادی به دست می آورد قابل قیاس نیست و این معنایی جز ایثار و از خود گذشتگی و در راه آگاهی بخشی به جامعه ندارد.

فرماندار کاشان به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند" بدون خبرنگار لحظه‌ها ماندگار نمی‌شود" اشاره کرد و گفت: دانستن حق مردم است و باید اذعان داشت بخش عمده ای از نیاز جامعه برای اطلاع از رویدادها و همچنین انعکاس اقدامات دستگاه های اجرایی و عمومی توسط اصحاب رسانه به عنوان حافظه هوشیار جامعه ثبت و پوشش داده می شود.

وی با تاکید بر نگاه حمایتی و مثبت دولت تدبیر و امید از رسانه اظهار داشت: تخصصی بودن این حرفه امری است که باید بیش از پیش به آن اهمیت داد کسی که در این جایگاه قرار می گیرد علاوه بر دانش حداقلی وعمومی از حوزه های مختلف باید متخصص در حرفه خود باشد.

مرتضایی در زمینه اهمیت خبر و رسانه در عصر حاضر نیز گفت: شبکه رسانه در دنیای امروز از چنان قدرتی برخوردار است که می تواند با بیان حقایق و روشنگری از بروز بسیاری از بحران ها جلوگیری کند همانگونه که البته می تواند گاهی بحران آفرین باشد.

وی تداوم نشست های ماهانه با خبرنگاران را یادآور شد و تصریح کرد: همانگونه که در شورای اداری شهرستان تاکید شده است روابط عمومی دستگاه های اجرایی باید با اصحاب رسانه در تعامل کامل باشند.پرسشگری و آگاهی از اقدامات ادارات حق خبرنگار است و ارتقاء سطح فرهنگ پاسخگویی از نیازهای امروز جامعه است.

مقام عالی دولت در شهرستان کاشان، از صداقت و جلب اعتماد مردم به عنوان سرمایه اصلی این حرفه نام برد و افزود: خبرنگاران و به‌طور کلی فعالان رسانه به عنوان بزرگترین ناظران و حافظان حقوق شهروندی می توانند انتقادات سازنده خود را همواره مطرح کنند ولی آنچه مهم است نبایست این امر به زمان و دوره هایی خاص محدود شود و شائبه انگیزه های خطی و جناحی به خود بگیرد.

گفتنی است؛ ویژه برنامه بزرگداشت "مقام خبرنگار" با حضور فرماندار ویژه شهرستان کاشان، خبرنگاران، اهالی رسانه و مطبوعات و تنی چند از مسوولان در باغ پرندگان قمصر کاشان برگزار شد.

بخش عمده ای از این مراسم به بیان خواسته های و ارائه پیشنهادات اصحاب رسانه اختصاص یافت وعلی اکبر مرتضایی، فرماندار ویژه شهرستان کاشان، میثم نمکی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان از سخنرانان این آیین بودند ودر پایان از خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه در شهرستان کاشان تقدیر به عمل آمد.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

به گزارش مفدا، بنابر گواهی متون تاریخی، در اکثر قریب به اتفاق ملت‌ها و آیین‌های جهان، حجاب در بین زنان معمول بوده‌است؛ هر چند در طول تاریخ، فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده و گاهی با اعمال سلیقه حاکمان، تشدید یا تخفیف یافته‌است، ولی هیچگاه بطور کامل از بین نرفته‌است. مورّخان به ندرت از اقوام بدوی که زنانشان دارای پوشش مناسب نبوده و یا به صورت برهنه در اجتماع ظاهر می‌شدند، یاد می‌کنند.

دانشمندان، تاریخ حجاب و پوشش زن را به دوران ما قبل تاریخ و عصر حجر نسبت می‌دهند. کتاب «زن در آینه تاریخ» پس از طرح مفصل علل و عوامل تاریخی حجاب، می‌نویسد: با توجه به علل ذکر شده و بررسی آثار و نقوش به دست آمده، پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب مربوط می‌شود؛ و به این دلایل، عقیده عده‌ای که می‌گویند «مذهب» موجد حجاب می‌باشد، صحت ندارد، ولی باید پذیرفت که در دگرگونی و تکمیل آن بسیار موثر بوده‌است.

یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ی کشف حجاب است. رضاخان که با طرح کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و با حمایت و هدایت انگلیسی‌ها بر سر کار آمد، درصدد اجرای تز اسلام‌زدائی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه بود. از مهم‌ترین جلوه‌های این طرح، پدیده‌ی کشف حجاب بود.

برای آماده ساختن زمینه‌ی کشف حجاب، مجلس، در ششم دی‌ماه ۱۳۰۷ قانون متحدالشکل نمودن البسه را تصویب کرد که بر اساس آن، پوشیدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگی، برای مردان الزامی شد. تلاش‌های رضاخان، باعث شد تا عده‌ای از زنان غرب‌زده، به‌ویژه زنان درباری و دولتمردان، به صورت بی‌حجاب یا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نیز تحت تأثیر اختناق و ظلم رضاخانی، حساسیت لازم را از خود نشان ندادند.

پیش از آن که طرح تغییر لباس و بر سر گذاشتن کلاه فرنگی به مرحله اجرا درآید، برای جلوگیری از مخالفت روحانیان، نخست دولت اعلام کرد به این دلیل که اشخاص غیر روحانی یا روحانی نمایان، نتوانند از پوشیدن لباس و عمامه سوء استفاده کنند، باید اشخاصی که به این لباس ملبّس هستند، از دو نفر از مراجع گواهی بگیرند که آیا برای پوشیدن لباس روحانیت صلاحیت دارند، یا خیر و مجتهدان نیز شهادت نامه بدهند. سپس روحانیان گواهی را به وزارت معارف ببرند و اجازه پوشیدن لباس دریافت کنند. دولت بدین ترتیب، در مورد کسانی که معمّم بودند، سخت گیری هایی نمود. پس از آن، افراد معمّم، یا در معابر رفت وآمد نمی کردند و در خانه می ماندند، و یا اگر در معابر رفت و آمد می کردند، گرفتار پلیس می شدند.

در سال ۱۳۱۳ رضاخان عازم ترکیه شد و با مشاهدی تغییراتی که رژیم لائیک ترکیه به رهبری مصطفی‌کمال‌آتاتورک در جهت غربی کردن جامعه‌ی مسلمان ترکیه اجرا کرده بود، تحت تأثیر قرار گرفت و شدیدتر از گذشته، در راستای اسلام‌زدائی و به‌ویژه حجاب‌زدائی گام برداشت. در بهمن ۱۳۱۳، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند که بدون حجاب به تحصیل مشغول شوند.

رضا شاه بعد از مسافرت ترکیه، در اغلب اوقات، ضمن صحبت از پیشرفت سریع کشور ترکیه، از تغییر لباس مردان و رفع حجاب خانم ها سخن می گفت و این مسأله را تشویق می کرد. او یک روز اوایل خرداد ۱۳۱۴، هیأت دولت را احضار کرد و گفت: «ما باید صورتا و سنتا غربی شویم و باید در قدم اول، کلاه ها تبدیل به شاپو شود. پس فردا که افتتاح مجلس دوره دوازدهم است، همه باید با شاپو حاضر شوند و در مجالس باید کلاه را به عادت غربی ها از سر بردارند و نیز باید شروع به رفع حجاب زن ها نمود. شما وزرا و معاونان باید پیشقدم شوید».

رضاشاه در آغاز اجرای برنامه های ضداسلامی خود، دستور داد درشکه چی های مشهد و رفتگران تهران کلاه شاپو (کلاه تمام لبه فرنگی) بر سر گذارند. اجرای این برنامه از ابتدا خرداد ۱۳۱۴، علاوه بر شایعات مربوط به کشف حجاب، در مشهد تلاطمی ایجاد کرد. سرانجام آیت الله قمی پس از مشورت با تعدادی از رجال و روحانیان، برای جلوگیری از کشف حجاب و استفاده از کلاه شاپو، در ۹ تیر ۱۳۱۴ به تهران سفر کرد.

محاصره محل اقامت ایشان در شهر ری از سوی حکومت، یکی از عوامل اصلی خشم و خروش مردم مشهد گردید و به کشتار بیرحمانه در مسجد گوهرشاد در ۲۱ تیرماه انجامید. آیت الله قمی مدتی پس از این کشتار، به عتبات عالیات تبعید شد و مأموران شهربانی درصدد دستگیری دوستداران ایشان از جمله شیخ محمدتقی بهلول برآمدند. شیخ محمدتقی بهلول برای پیگیری اوضاع و جویا شدن از احوال شیخ قمی به مشهد رفته بود که مأموران شهربانی، در پی مداخله زائران و خدام برای فراری دادن وی، او را در صحن کهنه زندانی کردند. ولی مردم در صحن جمع شدند و با حمله به مأموران، ایشان را آزاد کردند.

بهلول به مسجد گوهرشاد رفت و در آنجا به مبارزه خود ادامه داد. با اینکه شهربانی چندین بار وارد عمل شد و حکم متفرق شدن مردم را داد، نتیجه ای نگرفت تا اینکه به درخواست استاندار، فرمانده لکشر، مأموریت را به هنگ پیاده داد و آنها اطراف مسجد و حرم را محاصره کردند و تعداد زیادی از زوار را به قتل رساندند.

حدود شش ماه پس از فاجعه‌ی مسجد گوهرشاد، رضاخان با بی‌اعتنائی به علما و مردم، در روز ۱۷م دی ۱۳۱۴ در جشن فارغ التحصیلی دانشسرای مقدماتی دختران در تهران، مقررا تکشف حجاب زنان را به طور آشکار و رسمی اعلام کرد و خود به اتفاق همسر و دخترانش- که بدون حجاب بودند- در این جشن که به ابتکار علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف و فراموسونر معروف تشکیل گردید، شرکت و سخنرانی کرد و دوره‌ای سیاه برای زنان ایران در تاریخ آغاز گردید.

در دوران کشف حجاب، بسیاری از بانوان که نمی خواستند بدون حجاب خارج شوند، در خانه ها ماندند و عده ای فقط شب ها رفت و آمد می کردند و در برخی خانه ها به ناچار حمام ساخته شد. کسانی هم که امکانات بیشتری داشتند، فرار را بر قرار ترجیح دادند و ترک دیار کردند.

تأثیر اقتصادی تغییر لباس و کشف حجاب، این بود که زمینه استفاده از لباس ها، لوازم آرایش و سایر فراورده های ظاهر فریب سرمایه داری فراهم گردید؛ زیرا تا وقتی که مرد و زن ایرانی لباس سنتی خود را می پوشیدند، طبعا مناسب با آن زیور آلات مصرف می کردند و بیش تر لباس ها و زیور آلات نیز در داخل کشور تولید می شد و محتاج محصولات غربی نبودند. این موضوع، برای سرمایه داری غرب غیرقابل تحمل بود. از این رو، با تغییر لباس مردان و زنان به سبک اروپایی، ایرانیان مجبور شدند تولیدات آن ها را وارد کشور کرده، سپس تهیه و مصرف کنند. بدین ترتیب، کم کم صنایع داخلی از قبیل کارگاه های نسّاجی پارچه و شال و نمدمالی و عبابافی و..، چون نمی توانستند با مدهای رنگارنگ پاریس و لندن و نیویورک مقابله و رقابت کنند، از بین رفتند و سرمایه های داخلی، به جای تولید، مجبور به واردات شده و سرمایه داران استعماری هم درآمدهای سرشاری را به جیب زدند.

شورای فرهنگ عمومی کشور، سالروز قیام مردم مشهد را علیه کشف حجاب، به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری کرده است. قیام مردم مشهد و واقعه‌ی مسجد گوهرشاد در مقابله با کشف حجاب، مصداق بارز مبارزه با منکری است که در تاریخ این مرز و بوم ثبت و ضبط شده است.

ارسال نظر

عصر شنبه دهم فروردین ۹۸ حسینیه هنر میزبان اهالی فرهنگ و هنر انقلاب شد.

در این جلسه که به منظور دیدن آیی پیشکسوتان فرهنگ انقلاب با هم و ارائه گزارش کار دفتر مطالعات جبهه فرهنگی در سال گذشته برگزار شد، محسن خسروی (نویسنده و کارگردان تئاتر) احمد صابر (بازیگر و خوشنویس) موسی کیخا (نویسنده)، مرتضی شریف (عکاس) و عباس محبوبی (نویسنده و محقق شهدای کاشان) حضور یافتند و ضمن دیدار به گفتگو پیرامون مسائل فرهنگی پرداختند.

همچنین علی رسول زاده (رئیس شورای اسلامی شهرستان) با حضور در این جلسه در جریان فعالیتهای انجام شده توسط این مجموعه قرار گرفت و نکاتی برای تقویت و ادامه حرکت این مجموعه پیشنهاد نمود.

حسینیه هنر واقع در خانه زنده یاد حاج محمدآقا رسول زاده، محل کار دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است که فعالیتهای خود را از سال ۹۷ در این مکان مستقر نموده است و محل آن در خیابان فاضل نراقی کوی گریچه است .

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، علی فروغی مدیر شبکه سه سیما پیرامون برنامه های اسپانسرمحور گفت: با توجه به رهنمود اخیر رهبر معظم انقلاب و به تبع آن دستور رئیس سازمان صداوسیما در سازماندهی اسپانسر‌ها و تعامل با معاون محترم سیما، تصمیم بر این شد تا سازوکار اسپانسری که پشتیبانی مالی برنامه «برنده باش» را انجام می‌دهد، اصلاح و ظرفیت های جدیدی به این برنامه اضافه شود.

وی افزود: در همین راستا با این تغییرات پیش برنده از این پس مردم نقش آفرینی بیشتری در برنامه «برنده باش» خواهند داشت.

فروغی در پایان در مورد شبهه شرعی مطروحه اضافه کرد: همانطور که مرجع بزرگوار در جلسه درس خارج فقه فرمودند اگر محل تامین جوایز مسابقه از محل وجه دریافتی از شرکت کنندگان مسابقه تفکیک شده باشد، مشکل شرعی ندارد. در همین راستا، با توجه به سابقه دیرینه سازمان در این گونه برنامه ها و بررسی های شرعی لازم، از همان ابتدا پیش بینی شده بود که محل تامین جوایز از برآورد مصوب در شبکه باشد و نه وجه احتمالی دریافتی از شرکت کنندگان از این رو مفروض استفتا مصداق این برنامه نیست.